Kykyviisari®-toimintamalli asiakastyössä ryhmätasolla
Toimintaan osallistuvista asiakkaista kertyy ryhmätason tietoa, kun Kykyviisarin yksilötason toimintamallia hyödynnetään systemaattisesti (katso kuva 1). Kuva 2 esittää Kykyviisarin ryhmätason toimintasykliä ja sitä, kuinka saatua tietoa voi hyödyntää.
Kuva 2: Kykyviisari toimintasykli ryhmätasolla
1. Asiakkaiden tilannearviot Kykyviisarin avulla. Kun kaikki toimintaan osallistuvat asiakkaat täyttävät toiminnan alkaessa Kykyviisarin, saadaan ryhmätason tietoa asiakkaiden työ- ja toimintakyvystä.
2. Asiakkaiden tilannearviot kokonaisuutena: asiakasprofiili. Yhdistämällä yksittäisten asiakkaiden tiedot saadaan asiakasprofiili, joka kertoo esimerkiksi asiakkaiden kokemasta työ- ja toimintakyvystä, yleisestä hyvinvoinnista, työttömyyden kestosta, työllistymisen esteistä ja muutostarpeista.
3. Palveluiden ja toiminnan suunnittelu arviointitiedon perusteella. Asiakasprofiili mahdollistaa toimintaan osallistuvien asiakkaiden työ- ja toimintakyvyn osa-alueiden tarkastelun ryhmätasolla ja auttaa suuntaamaan tarjottavia palveluita. Asiakasprofiili auttaa myös mahdollisten ryhmäkohtaisten tavoitteiden asettamisessa.
4. Väliarviointi ja suunnitelmien tarkistaminen. Mikäli asiakkaat osallistuvat pitkäkestoiseen palveluun (6-12kk), kannattaa asiakasprosessissa varata mahdollisuus väliarviointien tekemiseen. Väliarviointi mahdollistaa työ- ja toimintakyvyssä ryhmätasolla tapahtuneen muutoksen arvioinnin, ja toimintojen ja tarjottavien palveluiden päivittämisen ja uudelleen suuntaamisen.
5. Asiakkaiden työ- ja toimintakyvyssä tapahtuneen muutoksen seuranta. Jos kaikki toimintaan osallistuvat asiakkaat tekevät palvelun päättyessä Kykyviisarin loppuarvioinnin, voidaan sen tuloksia mitata alkutilanteen arviointiin, ja saada ryhmätason tietoa asiakkaiden työ- ja toimintakyvyssä tapahtuneista muutoksista. Näin voidaan seurata työn tai palvelun vaikutuksia, ja sitä tehdäänkö asioita oikein.
Muistilista
Kykyviisari toimintamallin hyödyntämisestä ryhmätasolla:
- Asiakasprofiilin tekemiseen
- Palveluiden ja toimintojen suunnitteluun
- Työ- ja toimintakyvyssä tapahtuneen muutoksen seuraamiseen ryhmätasolla
- Työn ja palveluiden vaikutusten seuraamiseen ryhmätasolla